Kunpa kaikki ois niin kuin ennenkin…

Yllä olevaa lausetta kuulee tällä hetkellä usein. Epätavalliset olosuhteet ovat saaneet ihmiset odottamaan paluuta normaaliin tai siihen, jota elimme ennen tätä poikkeuksellista tilannetta. Onhan tämä erikoista, mutta en usko, että se mihin palaamme on se missä olimme ennen.

Kaupoissa on nähty mielenkiintoisia tilanteita – wc-paperia, tonnikalapurkkeja, pastaa ja hiivaa on mennyt ihmisten ostoskoreihin ennennäkemättömiä määriä. Tätä tuskin osattiin odottaa. Tai olisiko osattu? Ehkä ei, mutta itse odotan, että jotain on muuttunut, kun paluu ”normaaliin” tapahtuu. Ehkä se, mitä asiakkaana arvostin ennen, ei olekaan se mitä haluan jatkossa.

Uudet tavat toimia ja tehdä asioita ovat tulleet osaksi poikkeuksellista arkeamme. Toisaalta on löytynyt kapinallisia kotikoululaisia, jotka antavat Wilma-sovellukselle huonoja arvioita, kun opettajien antamat läksyt ärsyttävät. Toisaalta on noussut solidaarisuus pienyrittäjien ahdingolle, ”support your local business” -ajatuksen myötä.

Onneksi se mikä säilyy, on ihmisten kekseliäisyys, joka jokaisen haasteen myötä synnyttää aina jotain uutta.

Jotta yritykset pystyvät jatkossa tarjoamaan juuri sitä mitä uuden arjen kuluttajat haluavat, on tätä hyvä lähteä selvittämään hyvissä ajoin. Kukapa ei haluaisi olla uuden kuluttajan arjessa ja ajatuksissa mukana. Toisaalta voimme aina myös tuudittautua ajatukseen, että jatkossa ”kaikki on taas niin kuin ennenkin”…

Jos uskot muutokseen ja haluat saada faktatietoa, ota meihin yhteyttä. Löydetään teille paras toteutus yrityksenne asiakassuhteiden kehittämiseen ja tulevaisuuden näkymien ennustamiseen.

Katja Louhema

Kirjoittaja on kokenut organisaatioiden ja asiakaskokemuksen kehittäjä sekä muutoksen ja faktatiedon puolestapuhuja.